3 Gouden Tips voor merkbescherming

Een handelsmerk is een aanduiding van een product of dienst. Om een merk te beschermen is dus een merkregistratie nodig. Het registreren van een handelsmerk heeft als voordeel dat u juridisch eigenaar kunt worden van onder meer het logo, het merk en de stijl van uw winkel. In geval van inbreuk op een handelsmerk kunnen juridische stappen worden ondernomen om de integriteit en de identiteit van het bedrijf te beschermen. Om u hierbij te helpen, geven wij in dit artikel 3 essentiële tips over de belangrijke aspecten van merkregistratie.

  • Denk twee keer na voordat u een handelsmerk registreert 

Er zijn kosten verbonden aan het registreren van een handelsmerk. Zorg er dus voor dat u het  aangevraagde merk grondig onderzoekt voordat u begint met de registratieprocedure. Als u niet voldoende onderzoek verricht, kunt u bovendien ook aansprakelijk worden gesteld voor het feit dat uw merk inbreuk maakt op de rechten van anderen. 

 

Door goed onderzoek te doen naar bedrijven die vergelijkbaar zijn met uw merkaanvraag of idee, kunt u een handelsmerk kiezen dat u vrij kunt gebruiken zonder de kans op juridische problemen. Een grondige zoektocht zal u daarnaast ook helpen uw eigen unieke identiteit op te zetten. 

 

Wist u dat u dit merkonderzoek kunt uitbesteden aan een expert op het gebied van merkregistratie? Voor meer informatie kunt u terecht bij merkenbureau Nederland, voor een gespecialiseerde bescherming van uw merk. 

  • Een merk kiezen dat kan worden beschermd

Bij het kiezen van een handelsmerk is het belangrijk te weten dat niet alle woorden, namen en tekens kunnen worden beschermd. Er zijn enkele aspecten van invloed op de bescherming van handelsmerken. Om te beginnen, let erop dat generieke woorden, logo’s en soort namen vaak niet in aanmerking komen voor merkbescherming. Maakt u gebruik van een beschrijvende merknaam, dan kan deze pas worden beschermd als merk wanneer zij op de relevante markt een secundaire betekenis krijgen.

 

Incidentele namen hebben vaak een ruimere beschermingsomvang, hoewel dit afhankelijk is van de relevante markt. Fictieve of zelfuitvoerende merken genieten een bijna maximale rechtsbescherming.

  • Het begint bij registratie van een handelsmerk. Maar hoe nu verder? 

Niet iedereen voert de grondige onderzoeken uit die nodig zijn voor merkbescherming, dus is het essentieel om gebruik te maken van proactieve diensten voor merkbewaking. Dit zal u helpen uw exclusiviteit en merkreputatie te behouden. Als u uw handelsmerk niet proactief beschermt, kan dat onfortuinlijke gevolgen hebben, zoals merkverval en verlies van exclusieve rechten. Het beschermen en koesteren van uw merk is daarom een continu proces dat de reputatie van uw merk waarborgt.

No Comments

Leave a Comment