Effectieve tips om je winkel goed in te richten

tips-winkel-inrichten

Het inrichten van een winkel of showroom is een zeer lastige opgave, je immers vaak te maken met veel producten die allemaal goed tentoongesteld moeten worden. De winkel moet er verder verzorgt uitzien, ook de etalages moet zo zijn ingericht dat het mensen aantrekt en uitnodigt om binnen te stappen. Het realiseren van een goede inrichting voor zowel je etalage, schappen en je winkel in het algemeen is een lastige opgave, omdat mensen ieder een eigen smaak en mening hebben. Het inrichten van een winkel wordt ook wel visual merchandising genoemd, je kan hier iemand voor inhuren maar voor degene die het zelf willen doen geven wij een aantal tips.

Deel de producten in op categorieën/kenmerken

Het gebruik van categorieën ligt voor sommige winkels meer voor de hand dan voor andere, toch is het belangrijk dit altijd op één of andere manier toe te passen. Het toepassen van categorieën helpt de klanten namelijk naar het zoeken naar een specifiek item, ook zijn ze hierdoor meestal meer tevreden over hun keuze. Wanneer de producten op kenmerken staan ingericht, letten de consument meer op de verschillen tussen de producten en minder op de prijs.

Probeer het aantal keuzes te verminderen

Minder betekent niet gelijk dat het slechter is. Soms heb je als consument gewoon zoveel keuze, dat je eigenlijk geen goede keuze kunt maken. Natuurlijk moet je een breed assortiment hebben, het vinden van een goede balans hierin is lastig, hier zul je mee moeten experimenteren. Uit een onderzoek is wel gebleken dat de fabrikant van Head & Shoulders hun aantal varianten hadden verminderd, hun verkoop steeg daardoor.

Probeer merkartikelen samen te presenteren

Consumenten willen meestal artikelen kopen die ook echt bij elkaar passen, twee voorbeelden:

  • de consument koopt zowel de pasta als de saus van het merk Honig
  • de Consument koop doritos, daarbij ook de doritos dipsaus

Dit zijn twee voorbeelden uit supermarkten, maar je kan dit ook bij kledingwinkels toepassen. Dit fenomeen ontstaat voornamelijk omdat de consument het gevoel heeft dat deze artikelen ook werkelijk bij elkaar passen omdat ze van hetzelfde merk zijn.

Centraal geplaatste producten

Er is onderzoek gedaan naar waar het oog van de consument zonder dat diegene het doorheeft op valt. Nou bleek dat het oog standaard op het centraal geplaatste product valt, het midden dus. Let hier bij het inrichten op, plaats producten waar je een grote voorraad van hebt of waar veel marge op zit in het midden van je schappen of etalages.

About

No Comments

Leave a Comment