Het importeren van een auto uit Duitsland – wat bespaar ik en hoe werkt het?

Duitse auto

Duitsland is het thuis van enkele van de beste en meest luxe automerken. De auto’s zijn dan ook heel populair, zeker ook in Nederland. Maar waarom zou je een Duitse auto importeren, in plaats van gewoon een Duits model bij een Nederlandse verkoper aanschaffen? Wat bespaar je met de aankoop van dezelfde auto in Duitsland in plaats van in Nederland.

Waar bespaar je vooral op

Er is een specifieke aanpak van het aanschaffen van  een auto in Duitsland, als je het goedkoopste uit wilt zijn. Ten eerste koop je geen nieuwe, maar een ‘jong’ gebruikte auto: een auto die is gebruikt, maar nog in een zo goed als nieuwe staat is. Dit maakt de aankoop natuurlijk sowieso goedkoper, ongeacht van of je hem in Nederland of Duitsland koopt. In Duitsland zijn deze auto’s echter een stuk goedkoper, omdat het aanbod ervan een stuk groter is. In Duitsland zijn er veel auto’s op de markt die niet zo lang zijn gebruikt, maar wel voldoet aan de criteria voor een tweedehands auto. Vaak zijn deze auto’s ook nog luxer uitgerust dan dat dezelfde modellen doorgaans in Nederland zijn. De redenen dat het belangrijk is dat de auto voldoet aan de criteria voor een tweedehands auto, is dat je hiermee (1) veel BPM-belasting bespaart, en (2) hiervoor geen tweede keer BTW belasting hoeft te betalen bij de import naar Nederland, wat bij nieuwe voertuigen wel moet. De besparing op je BPM is het belangrijkste financiële voordeel van het importeren van een auto in plaats van hem in eigen land kopen. Tenslotte is de BTW in Duitsland ook nog 2% lager.

Hoe gaat het in zijn werk

De criteria voor een tweedehands auto is dat hij wel minstens 6 maanden oud moet zijn 6.000 km op de teller moet hebben staan. Dit moet je bij aankoop dus controleren. Ook is het goed om de auto meteen te laten checken bij een garage, om na te gaan of hij in goede staat is. Het is zonde om problemen te ondervinden met je auto, nadat je hem al helemaal naar Nederland hebt geïmporteerd.

Bij de import van je auto zijn er ook een paar dingen waar je rekening mee moet houden. De auto kan pas in Nederland zijn uiteindelijke Nederlandse kenteken krijgen, en moet hierbij ook nog een keer gecheckt worden door de RDW. Bij het importeren moet je dus een tijdelijk kenteken gebruiken, of je kunt de auto laten importeren door een service. In Nederland is een Apk-keuring ook nog verplicht, maar als je je auto in Duitsland goed hebt gecheckt, is dit meestal een probleemloze procedure.

Automotiveimport.nl helpt je als je je auto wilt laten importeren, maar ook als je het zelf wilt doen kun je stap voor stap de hun hulp gebruiken. Bijvoorbeeld voor het zo voordelig mogelijk berekenen van je BPM.

No Comments

Leave a Comment