Hoe gebruik je koffiebekers als marketingtool?

Koffieketens en horecazaken zijn continu op zoek naar goede manieren om meer klanten aan te trekken. Meer klanten staat gelijk aan meer omzet. Marketingcampagnes via internet, grote borden voor de deur van de koffiezaak en leuke slogans om klanten naar binnen te trekken. Deze zijn vandaag de dag erg normaal om als koffiezaak in te zetten. Maar er zijn nog meer marketingtools die koffiezaken kunnen inzetten, zoals koffiebekers. Want deze koffiebeker hoeft allang niet meer in een standaard kleur te worden gedrukt. Tegenwoordig kunnen deze helemaal in de stijl van de koffiezaak worden ontworpen.

Het is dan ook niet vreemd dat wereldwijde ketens zoals Starbucks actief inzetten op deze marketingtool. Ieder kopje koffie van het merk is voorzien van het eigen logo: het herinnert anderen weer aan Starbucks en hun favoriete drankje bij de keten. Dat maakt de kans groter dat zij zelf ook een warme drank bij de keten gaan halen. Daarbij gaat het bij Starbucks zelfs zo ver dat het een statussymbool is geworden. Drinkt iemand de bekende Starbucks-koffie of is het een kopje koffie van een onbekende koffiezaak?

Marketing voor koffiezaken is essentieel

Nieuwe klanten aantrekken is vaak lastig. Je wilt tenslotte geen tienduizenden euro’s in een dure reclamecampagne investeren wanneer de koffiezaak vooral lokaal actief is. Koffiebekers zijn dan ook een effectief middel: over het algemeen blijven de mensen die de koffie kopen ook in de buurt van de koffiezaak. Het duurt vijf tot tien minuten voordat de koffie op is, waardoor zij dus vaak nog niet op een plek zijn dat meer dan een kilometer van de koffiezaak ligt. En onderweg krijgt iedereen de koffiebeker te zien: het logo staat er duidelijk op gedrukt, er staat eventueel een leuke slogan op en ook de kleuren op de beker zijn helemaal in de huisstijl van de koffiezaak.

En dat trekt uiteindelijk weer mensen naar binnen. Iemand ziet een ander op straat met de koffiebeker lopen, loopt vervolgens zelf langs de koffiezaak, en als eigenaar vergroot je zo de kans dat zij ook naar binnen lopen. Tenslotte hebben zij al iemand anders onderweg tevreden met hun kop koffie zien lopen, dus zij kunnen hier zelf ook een lekker kopje koffie scoren. Koffiezaken moeten daarom goed nadenken over hun zij hun eigen huisstijl kunnen overzetten naar de koffiebekers. Nu koffie 2 go steeds populairder wordt, is het gebruik van bedrukte koffiebekers een effectieve marketingtool voor koffiezaken die koffie aanbieden. En dan zou het mooi zijn als de koffiebekers van de koffiezaak dezelfde reputatie kunnen bereiken als de bekers van Starbucks.

No Comments

Leave a Comment