Hoe Layrite pomade opnieuw uitvond

Een pomade op waterbasis. Het meest gebruikte haarproduct van de laatste jaren. Bijna elke barbier stopt het in je haar. Het is de normaalste zaak van de wereld geworden. Bijna 20 jaar geleden bestond er alleen nog maar de vettige troep die niemand meer wou gebruiken. Toen was daar ineens Layrite. Het merk met de allereerste pomade op waterbasis. Iedereen deed het na, de pomade is terug. 

Het verhaal achter Layrite

Het begon allemaal bij Donnie Hawley, de oprichter van Layrite. Donnie is opgegroeid in een Italiaans gezin. Al van jongs af aan was een bezoek aan de barbier vaste prik. Hij mocht altijd met zijn opa mee en dat was dan ook het hoogtepunt van de week. Het kameraadschap wat er hangt in zo’n shop was iets heel waardevols voor Donnie. Zelfs als kind besefte hij dat al.

Op zijn twaalfde leeftijd trok Donnie bij zijn vader in. De familie van zijn toenmalige stiefmoeder had een eigen barbierszaak. Al op vroege leeftijd begon hij het haar van z’n vrienden te knippen. Donnie zou barbier worden. Zijn opleiding begon hij later aan de Rosstons Barber College. Hij had al wat andere baantjes geprobeerd waar hij ongelukkig van werd en waar hij fysiek onder te lijden had. Maar ook school werd niks en hij moest voor het bouwbedrijf van z’n oom gaan werken. Donnie bleef ondertussen knippen. 

Donnie hoorde van een barbier genaamd Jake die een grote tattoo van Elvis op zijn rug getatoeëerd zou hebben. Hij was erg onder de indruk en geïnspireerd. De liefde voor de rockabilly groeide. In die tijd was de barbier ernstig aan het uitsterven. Donnie kon dit niet accepteren en besloot dat hij er zelf wat tegen moest gaan doen. Hij opende Hawleywood’s Barbershop, een heel klein zaakje met slechts twee stoelen. Het was 1999, internet stond nog in de kinderschoenen en er was geen enkele vorm van sociale media waar hij zijn naamsbekendheid mee kon vergroten. Hij besloot zelf shows te gaan organiseren in de rockabilly- en de punkscene. Het werd een succes. Hij deed shows in autoclubs, tattooshops en andere plekken in de scene. Hij begon zelfs op te vallen tussen de grote namen. Hij maakte zijn shop in een stijl waar zelfs Al Capone zich in thuis zou voelen.

 

De pomade op waterbasis

Er stond hem slechts nog één ding in de weg. Hij had een goed haarproduct nodig. Een product geschikt voor de rockabillystijl dat het haar niet enorm vet maakt.  Het was er simpelweg niet. Niets voldeed aan zijn eisen. Hij ging experimenteren met ingrediënten. Uiteindelijk lukte het hem een pomade te maken die de hold heeft van een wax maar net zo makkelijk uitwast als een gel. Hij nam het mee naar zijn shows en gebruikte het in zijn shop. Het werkte. In een gesprek met een klant zei de klant tegen Donnie: “Man, you’re the only person in my whole life that’s been able to get my hair to lay right.” De naam Layrite werd geboren en hij besloot het op zelfgemaakte potjes te plakken. Het werd ontzettend populair. Mensen reden uren naar Donnie zijn shop om het product te kopen. Zelfs muzikanten vroegen Donnie om hun haar te stylen voor hun optreden. Donnie liet T-shirts ontwerpen om weg te geven. Zo ontstond er een enorm aantal fans en de naamsbekendheid groeide maar door. 

Layrite groeide uit tot een volwassen merk, dat langzaam uitgroeide tot een wereldberoemd product. De pomade die hij destijds maakte kennen we nu als de Layrite Original Pomade en daarnaast hebben we de populair Layrite Cement Clay. De eerste pomade op waterbasis. Nog steeds is Layrite één van de bestverkochte pomades op de markt. Dat is het verhaal van Layrite, het verhaal van de pomade op waterbasis. 

No Comments

Leave a Comment