Psychologie van casino’s om gokken te bevorderen

casino

Is het jou weleens opgevallen dat er in veel casino’s geen blokken of ramen aanwezig zijn? Het gerucht gaat dat gokkers daardoor niet realiseren hoe lang ze al geld aan het verliezen zijn. Is dit een feit of fabel? Je zal versteld staan hoeveel onderzoek er is gedaan naar de meest succesvolle inrichting van een casino. Dat zal geen verrassing zijn, want het casino zal er veel aan doen om zoveel mogelijk geld aan jou te verdienen.

Uitgebreid onderzoek in Las Vegas

Aan de Universiteit van Nevada Las Vegas kun je zelfs een studie Casino management volgen. In de loop van een aantal jaren heeft een professor meer dan 80 casino’s in de staat Nevada onderzocht. Het doel van het onderzoek was om vast te stellen wat de unique selling points van de casino’s waren. De casinospellen waren overal hetzelfde, dus de aantrekkingkracht moet op andere kenmerken gebaseerd zijn. Om te bepalen welke casino’s wel en niet succesvol waren analyseerde hij de totale casino winst, winst op speelautomaten, aantal speelautomaten, bezettingsgraad van de speelautomaten en aantal spelers. Ook berekende hij de ratio tussen het aantal hotelkamers en het aantal speelautomaten en aantal spelers.

Op deze wijze kwam de professor tot de volgende 11 principes:

  1. Een opgedeeld casino is beter dan een open ruimte
  2. Gokapparaten direct bij de ingang is beter dan een vrije ingang en lobby
  3. Korte zichtlijnen zijjn beter dan uitgebreid zichtbare dieptes
  4. De doolhof layout is beter dan lange brede gangpaden
  5. Een compacte layout is beter dan een ruim opgezette layout
  6. Een layout met POI’s is beter dan een layout zonder organisatie
  7. Gescheiden zitgedeelten zijn beter dan geintegreerde zitgedeelten
  8. Lage plafonds zijn beter dan hoge plafonds
  9. Gokautomaten op de achtergrond is beter dan gedenkwaardige decoraties
  10. Gangpaden die de gokautomaten benadrukken zijn beter dan een Yellow Brick Road

Veel casino’s pasten één of meerdere van deze principes toe in het ontwerp van het casino. In met name de “oudere” casino’s aan de Vegas Strip als het Excalibur Casino en Tropicana zie je nog steeds veel kenmerken van dit design terug.

Playground design

Niet iedereen was het eens met de 11 gouden principes van de professior. Een andere designer ging voor het Bellagio in Las Vegas aan het werk en ging geheel zijn eigen gang. De belangrijkste reden is dat hij een sfeer van luxe, veiligheid en relax wilde creeren. De “oude” omgevingen in de casino’s vergeleek hij met mierennesten en als een spinnenweb van gokautomaten. Mensen voelen zich rijk in een luxe omgeving en zijn dan eerder geneigd om meer geld uit te geven. Dus hij ging tegen de principes in met plafonds van verschillende hoogten en bekleed met stoffen. De layout bestond uit duidelijke en overzichtelijk gangpaden, zodat bezoekers eenvoudig de weg vinden en ongestoord kunnen gokken. De lobby staat niet vol met gokautomaten, maar de lobby is elegant met immense sculpturen en echte bloemen. Er werden antieke klokken opgehangen en zelfs kleine raampjes waardoor de zon naar binnen scheen. Vandaag de dag worden alle nieuwe casino’s via het playground design ingericht, zoals de “nieuwere” casino’s aan de Strip zoals Aria, The Venetian en Treasure Island.

Daar zit een luchtje aan

Zelfs de geur van een casino kan gebruikt worden om bezoekers meer te laten gokken. De bezoekers van casino’s in Las Vegas zullen dit vast wel herkennen. Het Mirage ruikt naar Polynesie, het Mandalay bay ruikt naar Zuid-Oost Azie en het Bellagio ruikt naar Noord-Italie. Andere bekende casino’s als de Wynn en Encore hebben zelfs een unieke geur laten ontwikkelen. In een onderzoek in 2006 werden twee plezierige geuren in een aantal ruimten met slotmachines geplaatst. De ene geur zorgde voor een toename van de omzet met ongeveer 45%, terwijl de andere geur geen effect op de omzet had. Een mogelijke reden daarvoor is dat de lekkere geur ervoor zorgt dat voorbijgangers sneller op de speelautomaten plaatsnemen. Er is echter geen reden gevonden waarom dit wel bij de ene geur plaatsvond en bij de andere niet.

About

No Comments

Leave a Comment