Strooizout of wegenzout gebruiken in de zomer?

Misschien ben je ze in de zomer wel eens tegengekomen: strooiwagens op de weg. Bij temperaturen tussen de 30 en 40 graden doen ze netjes hun ding: pekel op de weg strooien. Wat is hier aan de hand? Is het klimaat zo van slag dat er in juli en augustus kan is op nachtvorst? Nee, gelukkig niet. Het ’s zomers strooien van (wegen)zout heeft een andere reden. En het is niet alleen voor de overheid maar ook voor jou als particulier soms een erg goed idee!

 

Verouderd asfalt

Het leeuwendeel van de grote snelwegen en ook veel autowegen heeft een toplaag van ZOAB, Zeer Open Asfalt Beton. Dat is een geweldig materiaal dat slippen voorkomt en bovendien redelijk koel blijft, ook in de steeds heter wordende zomers. Maar veel wegen in ons land, vooral de wegen in rustigere gebieden die niet zo vaak gerenoveerd worden, hebben een andere rijweg. Sommige verouderde soorten asfalt kunnen op de warmste dagen van het jaar zo heet worden dat ze letterlijk gaan smelten. Vergelijk het met een bitumen dakbedekking die door een vlam wordt vast gebrand. Dat is natuurlijk niet wat je wilt – zware voertuigen kunnen in dat half gesmolten asfalt afdrukken achterlaten, waardoor het vervormt en lelijk of zelfs onbetrouwbaar wordt. En ook voor autobanden is smeltend asfalt een behoorlijk groot en gevaarlijk probleem.

 

Strooizout beschermt het wegdek

Om de wegen te beschermen laten gemeenten hun strooiwagens aanrukken. Die rijden over de oude, kwetsbare wegdelen en spuiten daar pekel op. Dat is een verzadigd mengsel van water en strooizout dat royaal over het wegdek wordt verspreid. Pekel heeft twee functies. Om te beginnen maakt het de temperatuur van het oververhitte asfalt lager, waardoor het weer hard wordt en niet meer vervormd of loslaat. Ten tweede is het zout in het pekel hygrofiel: het trekt vocht uit de lucht aan, waardoor het asfalt nog lange tijd vochtiger en koeler blijft. Het strooizout is onschadelijk en wordt bij de volgende flinke regenbui weer gewoon van het wegdek gespoeld.

 

’s Zomers strooien: beter voor je banden

Een ander gevolg van zacht, smeltend asfalt in de zomer is dat het aan de banden van auto’s blijft plakken. De banden beschadigen daardoor, want het hete asfalt vervormd het rubber en maakt het kwetsbaar. Ook blijven de laagjes asfalt in het profiel van je banden steken, waardoor je banden op den duur minder grip op de weg krijgen. Dit kan op zijn beurt weer leiden tot slippartijen, dus moet je de banden sneller vervangen dan je lief is.

 

Zelf zout strooien of pekel spuiten

Gesmolten asfalt kan dus voor flinke problemen zorgen. Daarom is ook op particuliere terreinen met bepaalde soorten asfalt het strooien in de zomer een goede ingreep die je veel kosten kan besparen. Door gewoon strooizout of wegenzout te mengen met water kan je zelf eenvoudig pekel maken dat lang werkt om de rijweg van je parkeerterrein of bedrijfsterrein af te koelen. Als alternatief kan je eerst zout strooien en daarna het wegdek besproeien met een tuin- of brandslang. Zeker op de aller heetste dagen van het jaar is dit echt een aanrader.

 

No Comments

Leave a Comment