Transactionele e-mail als belangrijk marketinginstrument

Sommige e-mailberichten moeten nog meer aankomen dan reguliere berichten. Als e-mail marketeer vind je het natuurlijk belangrijk dat juist jouw marketing mails aankomen. Hier staat imeers een belangrijke boodschap in voor de (pontentiële) klant. Met je e-mailcampagne wijs je hen er namelijk op dat er nieuwe producten zijn of dat producten tijdelijk in prijs verlaagd zijn. Maar zitten je klanten hier wel altijd op te wachten? Wellicht is het efficiënter om klanten beter te benaderen in de e-mails die zij wél verwachten, zoals een orderbevestiging, wachtwoord vergeten-mail of mail met tickets.

Wat is transactionele e-mail?

Transactionele e-mail bestaat uit geautomatiseerde mails die gepersonaliseerd zijn en niet in bulk verstuurd worden. Daarnaast is een belangrijke eigenschap van transactionele e-mail dat deze gewenst is door de klant. Dit kan bijvoorbeeld een orderbevestiging zijn, of een mail met een verbruiksoverzicht van een telefonie- of energieleverancier. Ook het versturen van tickets via e-mail is een vorm van transactionele communicatie. Het is onwenselijk dat deze in de spambox terecht komen of zelfs helemaal niet aankomen.

Het belang van transactionele e-mail binnen de customer journey

We zien maar al te vaak dat bij het versturen van transactionele e-mail alle marketingkenmerken van een bedrijf losgelaten worden. Orderbevestigingen of tickets worden regelmatig in platte e-mails zonder opmaak gestuurd. Dit is zonde van het imago wat je met je bedrijf opbouwt met alle andere marketingdoeleinden. Juist de klanten die interactie met je merk aangaan moeten getarget worden in de huisstijl en met interessante USPs, zo bouw je namelijk een trouwe klantenbestand op.

No Comments

Leave a Comment