Verschillende tactieken die worden gebruikt om gedrag te beïnvloeden

Je zult je er vast in herkennen; je ziet een reclame van een lieve puppy met nieuw toiletpapier en bent opeens in the urge om dat toiletpapier aan te schaffen. Was dit ook gebeurd als de pup niet in beeld was geweest? Waarschijnlijk niet. Er zijn tonnen verschillende manieren om ons gedrag te beïnvloeden door verschillende factoren, welke veel aan bod komen wanneer het om reclames voor producten gaat. Veel van deze manieren zijn uiteindelijk theorieën geworden, en andere bekende marketingmethodes. We nemen graag een aantal bekende marketingmethoden met jullie door! 

Elaboration likelihood model

Oké, geen theorie maar een model om mee te beginnen. Dit model verklaart dat gedragsbeïnvloeding op twee manieren kan gebeuren; 1) als de-te-beïnvloede persoon gemotiveerd is om het product te leren kennen, en daarnaast ook de mogelijkheid heeft om het product te leren kennen, of 2) als er ingespeeld wordt op de emoties van de-te-beïnvloede persoon. Dit laatste wordt vaak verwerk in TV-commercials; zoals de puppy (iets wat menig mens leuk vindt), of door het verwerken van de mening van een expert in zo’n reclame (‘’Tandartsen gebruiken deze tandpasta ook om hun gebit mee te reinigen’’, of ‘’Deze bitcoin-expert heeft tonnen verdiend, verdiep je daarom nu snel in de nieuwe ethereum prijzen of populairste crypto trends’’). Herkenbaar toch?

Verhaal vertellen

Een andere gebruikelijke manier om aan te sporen tot het kopen van producten, is door het neerzetten van een erg sterk verhaal wat wordt gekoppeld aan het bedrijf. Vaak worden commercials gebruikt om een daadwerkelijk beeld van de werkelijkheid neer te zetten, en proberen bedrijven in te spelen op echt-gebeurde-verhalen, die mensen aangrijpen. Ga maar eens bij jezelf na; met kerst draaien er vaak commercials op TV die draaien om eenzaamheid en ouderen. Doordat een verhaal in zo’n commercial soms erg sterk is, zal je meer interesse hebben in het bedrijf en uiteindelijk zal je meer affiniteit voelen voor het merk en daardoor sneller iets van het merk aanschaffen. 

Merken met een bepaald doel voor ogen

Veel verschillende bedrijven hebben nog een andere tactiek om jouw producten te laten aanschaffen; ze haken in op een sociaal maatschappelijk probleem en hopen daarmee ‘’de harten van hun publiek te winnen’’. Zoals je ziet bij verschillende chocolade merken, die alleen nog maar chocola verkopen van boeren die goed behandeld worden. Op deze manier toont een bedrijf emotie met het maatschappelijke probleem en zal het publiek zich sneller verbonden voelen met zo’n bedrijf, zeker als een particulier zichzelf ook hard maakt voor hetzelfde probleem. 

No Comments

Leave a Comment