Waarom toch een scheve verhouding tussen printer en inktcartridges

Waarom toch een scheve verhouding tussen printer en inktcartridges

Heeft er ooit over nagedacht waarom het aanschaffen van een printer zo goedkoop is, maar de aanschaf van inktcartridges zo schreeuwerig deur zijn? Dat heeft alles te maken met het verdienmodel die fabrikanten zoals HP, Canon, Brother, Dell etc. hanteren. En als je erover na gaat denken, is het voor hen eigenlijk een hele logische keuze.

Verdienmodel Gilette

Eigenlijk kun je het verdienmodel van de printeraanbieders goed vergelijken met die van de scheermesjes van Gilette. De aanschaf van een Gilette ‘stokje’, houder en één mesje kost namelijk niet zoveel. Voor nog geen tientje heb je al een scheermes. Maar het meegeleverde scheermesje wordt op den duur bot. En dan is het tijd om een nieuw scheermes te kopen. En dan kan je de portemonnee trekken. Want voor een scheermesje betaalt u al gauw zo’n 4 à 5 euro per stuk. Als u een scheermesje na een scheebeurt of 15 weg kan gooien, kan dit best prijzig worden.

Ditzelfde geldt een beetje voor de inktcartridges. Leveranciers verkopen printers al voor €30,-. Dat is natuurlijk spot goedkoop. Maar daarna moet u om de zoveel tijd (afhankelijk hoe vaak u print), de inktcartridge vervangen. Een zwarte inktcartridge kan al gauw zo’n 10 à 15 euro kosten. Een kleurencartridge is vaak nog een stukje duurder. Dat is waarom leveranciers je graag willen trekken met lokkertjes zoals de goedkope printers.

Alternatieven op de markt

Gelukkig zijn er tegenwoordig alternatieven op de markt. Goedkope inktcartridges die prima in uw printer passen, maar niet van het originele merk zijn. Ik hoor u nu sceptisch denken over de kwaliteit van de cartridge en of dit niet schadelijk is voor de printer. De goedkopere varianten zijn zelfs even goed in kwaliteit en niet schadelijk voor uw printer. Ze werken net zo goed dan dat u een cartridge gebruikt van HP, Canon of Brother. Door voor deze variant te kiezen, kunt u een hoop kosten besparen op uw printeruitgave.

No Comments

Leave a Comment