Wat betekenen al die Formule 1 termen en afkortingen precies?

De Formule 1 staat bekend als de koningsklasse van de autosport en wordt over de hele wereld door tientallen miljoenen mensen aandachtig gevolgd. In Nederland was het altijd al populair maar sinds de intrede van Max Verstappen is de populariteit van de sport hoger dan ooit, het heeft er zelfs voor gezorgd dat de Formule 1 in 2020 weer terugkeert op het vernieuwde Zandvoort. Als je een Formule 1 race kijkt dan hoor je gedurende de race allerlei termen en afkortingen, voor de mensen die het nog niet heel lang volgen kan dit best ingewikkeld zijn. Wat betekenen die termen en afkortingen nou precies?

DRS (Drag Reduction System)

De DRS is een afkortingen die je het meeste zult horen, DRS staat voor Drag Reduction System en dit is het beweegbare bovenste paneel van de achtervleugel. Wanneer de DRS ingeschakeld wordt door de coureur dan zal dit paneel openklappen wat de downforce (luchtweerstand van de auto) tijdelijk verlaagd, dit zorgt ervoor dat de auto een hogere topsnelheid kan halen en dit is dus bevorderlijk om in te halen. De coureur moet de DRS zelf in en uitschakelen en dit mag alleen wanneer ze op minder dan een seconde achterstand van de auto voor hun rijden. Ook mag de DRS alleen vanaf een bepaalde ronde en op bepaalde delen van een circuit gebruikt worden, dit zijn altijd lange rechte stukken. 

PU (Power Unit)

De PU is de motor van een Formule 1 bolide, deze bestaat uit de volgende onderdelen:

  • ICE (Internal Combustion Engine)
  • TC (Turbocharger)
  • ES (Energy Store)
  • MGU-H (Motor Generator Unit – Hybrid, zet de hitte van de motor om in elektriciteit)
  • MGU-K (Motor Generator Unit – Kinetic, zet de kinetische energie van de remmen om in elektriciteit)
  • CE (Control Electronics)

Deze onderdelen mogen allemaal maar een bepaald aantal keer vervangen worden, wanneer dit aantal wordt overschreden volgen er gridstraffen. De ICE, MGU-H en de turbo mogen ieder jaar 3 keer vervangen worden en de ES, CE en MGU-K elk jaar 2 keer. Op dit moment zijn er vier motorleveranciers in de Formule 1, Dit zijn Ferrari, Mercedes, Renault en Honda de leverancier van de Red Bull van Max Verstappen.

Compound

Het woord compound zal je ook waarschijnlijk veelvuldig voorbij horen komen, met de compound wordt het type band bedoeld. Op dit moment is Pirelli de enige bandenleverancier in de Formule 1, ze maken 7 verschillende compounds. Je hebt de 5 racebanden C1 (hardste band) t/m C5 (zachtste band) en je hebt de intermediates en regenbanden. Waar de Formule 1 in 2018 nog 7 verschillende kleuren gebruikte voor de banden, is dit in 2019 weer teruggebracht naar 3 om het makkelijker te maken voor de kijkers. Namelijk de harde band (wit), medium band (geel) en de zachte band (rood). Op basis van de karakteristieken van het desbetreffende circuit worden 3 van de 5 racebanden uitgekozen welke deze 3 benamingen en kleuren krijgen. Het kan dus zo zijn dat bij het ene circuit de C3 compound de rode kleur krijgt en bij andere circuits de gele of zelfs de witte kleur. Normaliter worden de banden ieder jaar wat veranderd en aangepast, in 2020 gaan ze met dezelfde banden rijden als in 2019 aangezien de nieuwe 2020 banden niet voldeden aan de gestelde eisen. 

 

No Comments

Leave a Comment