Weet u waarom klanten hun abonnementen opzeggen?

Welke klanten zullen waarschijnlijk hun abonnement opzeggen? Als u het antwoord op deze vraag kent, leidt dit natuurlijk tot een grotere bedrijfsefficiëntie. In veel bedrijfssectoren is het verwerven en behouden van klanten een tijdrovend en dus kostenverslindend probleem. Machine Learning kan hier perfect bij helpen door klanten te voorspellen met een hoog risico om hun abonnement op te zeggen of door potentiële klanten te rangschikken op basis van hun bereidheid om zich te abonneren.

 

Hier kijken we naar Machine Learning-toepassingen in abonnements marketing en zoomen we in op één specifieke techniek, de SHAP-waardebenadering, om de kracht ervan te laten zien.

Overzicht van Machine Learning in abonnements marketing

Machine Learning kan meerdere delen van de marketing trechter verbeteren, voornamelijk:

 

  • Hogere retentiegraad
  • Efficiënte klantenwerving
  • Gepersonaliseerde marketingcampagnes.

 

Aangezien het veel duurder is om een ​​nieuwe klant te werven dan om een ​​bestaande klant te behouden, verdient een hoge retentiegraad de voorkeur. Bedrijven kunnen Machine Learning gebruiken om patronen van potentiële klanten te identificeren, risicovolle klanten te segmenteren en optimale stappen te definiëren om het risico op klantverloop voor individuele klanten te minimaliseren.

 

Aan de kant van klantacquisitie kunnen bedrijven de kenmerken van ‘de beste’ klanten analyseren en potentiële klanten met een hoge waarde identificeren. Op deze manier kan de marketingstrategie worden gestuurd om potentiële klanten met de grootste kans om zich te abonneren efficiënt te targeten.

 

Ten slotte kunt u door het analyseren van marketingcampagnes op individuele basis voorspellen welke marketingcampagne het meeste voordeel oplevert door gebruik te maken van gegevens over klantkenmerken. Op deze manier kan een Machine Learning-algoritme marketingcampagnes aanbevelen voor individuele klanten om bijvoorbeeld abonnementskosten, zoals basic fit opzeggen.

Black box versus onze open benadering

Concluderend kan Machine Learning hulp bieden bij abonnement marketing door het klantverloop voor de huidige klant of het abonnement percentage voor potentiële klanten te voorspellen. Hoewel dergelijke modellen kunnen worden geïmplementeerd om de kansen op individuen te berekenen, bieden SHAP-waarden inzicht in het model en de gebruikte variabelen. Dit is van cruciaal belang om de ‘black box’ van Machine Learning-modellen uit te leggen en vooral om te controleren of de uitkomsten van uw model logisch zijn. We kunnen u helpen de echte belangrijkste drijfveren van de loyaliteit van uw abonnee te ontdekken.

Deze aanpak is slechts één van alle mogelijkheden die machine learning te bieden heeft voor abonnementsmarketing. Wil je hier meer over weten of onze specifieke oplossingen, neem dan gerust contact met ons op!

 

No Comments

Leave a Comment