Tobias Walraven: Crisis als Katalysator voor Ondernemerschap

Tobias Walraven, ondernemer en CEO van RIFF, staat bekend om zijn vermogen complexe problemen aan te pakken en op maat gemaakte oplossingen te bedenken. Met zijn jarenlange ervaring in de customercaresector heeft Walraven bewezen dat hij ondernemen in tijden van crisis als geen ander begrijpt.

Zijn loopbaan wordt gekenmerkt door het omarmen en ombuigen van uitdagende situaties. Tobias Walraven is dan ook van mening dat crises kansen bieden voor verandering en groei. “Veranderende zorgstelsels, het invoeren van de euro, en het wegvallen van Europese grenzen, allemaal voorbeelden van crises waar ik als ondernemer op in heb kunnen spelen,” aldus Walraven. “In tijden van crisis is ondernemerschap essentieel.”

Menselijke aanpak

Walravens vermogen om met complexe problemen om te gaan, vormt ook bij RIFF de basis van zijn werk. Het customercarebedrijf helpt opdrachtgevers om creatieve en effectieve oplossingen te vinden voor vaak onverwachte situaties. Tobias Walraven: “Ik word regelmatig gebeld door klanten in een acute crisis en weet met mijn opgebouwde expertise en ervaring vaak snel het probleem in kaart te brengen en een snelle en werkbare oplossing te vinden.” Volgens Walraven is een menselijke aanpak hierbij van essentieel belang.

Intrinsieke vaardigheden

“Bij RIFF werken de medewerkers niet met vaste scripts, maar krijgen ze een mandaat om zelf naar oplossingen te zoeken.” Als voorbeeld geeft hij de passenger assistants op Schiphol die ingrijpen wanneer een moeder haar kind uit het oog verliest. Dan heb je niets aan protocollen of draaiboeken, dan moet je kunnen varen op je intrinsieke vaardigheden. Onze redelijk unieke aanpak zorgt voor tevreden klanten, en medewerkers ontvangen dan ook regelmatig complimenten over hun inzet en kwaliteit.”

Maar ondanks zijn positieve kijk op ondernemerschap en het omgaan met crises, ziet Tobias Walraven ook een aantal zorgwekkende trends in de wereld. “Ik merk dat studenten het mentaal zwaar hebben, vooral sinds de coronacrisis. Daarnaast maak ik me ook zorgen over de vergrijzende wereld en de steeds snellere opeenvolging van crises. Maar ik blijf optimistisch hoor. Ik geloof heilig in de kracht van mensen en het behouden van onze menselijkheid in het tijdperk van kunstmatige intelligentie.”

Tobias Walraven in het kort

Walravens zette al tijdens de heao zijn eerste bedrijf op: SNT. Na de succesvolle beursgang van SNT en de verkoop aan KPN, begon hij een nieuw avontuur met Dutch Water Dreams, Europa’s eerste overdekte wildwaterbaanfaciliteit. Hoewel het begon met immense belofte, werd het zwaar getroffen door de financiële crisis van 2008 en bezweek uiteindelijk in 2011. Terugkerend naar de complexiteit van klantenservice-uitdagingen, werd Walraven strategisch adviseur, waarbij hij bedrijven hielp nieuwe communicatietrends te omarmen.

 

Sinds hij in 2018 CEO werd van RIFF, heeft Walraven een team van meer dan 400 hoogopgeleide medewerkers opgebouwd, en kan bedrijven als Philips, Schiphol en de KNVB tot zijn klanten rekenen. In zijn vrije tijd heeft hij een boutique hotel geopend op het Franse platteland.

No Comments

Leave a Comment