Een blik op de technologie achter VoIP telefonie

Iedereen pleegt dagelijks wel een telefoontje, maar bijna niemand staat erbij stil of weet welke techniek erachter schuilgaat. Het is allemaal zo gewoon en vanzelfsprekend. Vroeger belden we allemaal via een koperdraadje, nu doen we dat via het internet. Dat heet VoIP telefonie. VoIP staat voor Voice over Internet Protocol. Kort gezegd is dit een protocol waarin is afgesproken hoe we wereldwijd met elkaar bellen via het internet. In dit blog vertellen we je op een begrijpelijke manier hoe bellen via VoIP werkt en wat je als bedrijf nodig hebt.

Pure magie

Denk hier eens aan: mobiel bellen met elkaar. Jij praat in een apparaatje, via de lucht gaat wat jij zegt naar een ontvanger op een toren en via een kabel de grond in. Via die kabel gaat het naar een toren en weer via de lucht zendt die toren jouw spraak uit naar het apparaatje van je gesprekspartner. Dit hele proces verloopt probleemloos via de juiste route in een fractie van een seconde. Dat is toch pure magie?

Hoe werkt telefonie via VoIP?

VoIP verloopt via een internetverbinding. Hierover verzend je bijvoorbeeld bestanden in hun geheel, vergelijkbaar met een e-mail. Maar bij spraak gaat het anders, want hoe kan het dat je elkaar direct hoort praten? Je kunt niet telkens zinnen van vijf seconden naar elkaar sturen en dan op elkaar wachten tot de ander een heel bestand terug spreekt.

Bij VoIP-telefonie wordt alles wat je zegt in stukken gehakt en wordt verzonden in piepkleine datapakketjes. Deze worden razendsnel verzonden naar degene met wie jij belt. Bij aankomst worden deze pakketjes in de juiste volgorde uitgepakt en afgespeeld. Het transport van deze data gaat zo snel dat je amper een vertraging kunt meten. Een goede internetverbinding is daarom erg belangrijk. Zit er een ‘kink in de kabel’? Dan kan het zijn dat niet alle datapakketjes aankomen, wat klinkt alsof het gesprek hapert.

Wat heb je nodig voor VoIP-telefonie?

Je hebt dus een goed werkend netwerk via het internet nodig. Deze lijnen waarover we bellen noemen we SIP-kanalen. Dit is een heel technisch onderwerp en laten we voor nu even rusten.

Telefoonnummers

Je hebt zelf een telefoonnummer nodig waarop je bereikbaar bent. Het leuke hiervan is dat we vroeger spraken over vaste telefoonnummers. Dit kwam doordat de techniek van vroeger een telefoonnummer was gekoppeld aan de locatie waar dat nummer uitkwam. Nu bel je eigenlijk naar een IP-adres. Met je “vaste nummer” kun je nu op elk apparaat inloggen en komen je gesprekken daar binnen.

Telefooncentrales in de cloud

Als bedrijf heb je een telefooncentrale in de cloud nodig. In deze centrale worden al je uitgaande en inkomende gesprekken afgehandeld. Het regelt wie op welk nummer bereikbaar is, hoe de wachtrijen werken, wie tot welke belgroep behoort en nog veel meer functionaliteiten. Er is een ruim aanbod aan telefooncentrales, dus als je op zoek bent naar een nieuw telefoonsysteem, doe dan goed onderzoek om te bepalen welke het beste bij jouw organisatie past.

No Comments

Leave a Comment