Laat jezelf zien, maar doe het subtiel

Sponsor je een event? Grijp alle kansen aan om jezelf als merk te laten zien. Als je slim bent, doe je dat niet met grote banners, borden en posters. Het is tegenwoordig juist in om subtiel maar met regelmaat je logo of boodschap te laten zien. Dat dat zo’n veelgebruikte manier van werken is, is ook niet zo gek. Veel herhaling doet veel meer dan een keer of een paar keer hard schreeuwen. Of het nu bewust of onbewust is, dankzij de kracht van de herhaling blijf je hangen bij je doelgroep. Events lenen zich hier perfect voor. Hoe pak je dat aan en waar kan dat allemaal mee?

Giveaways voor subtiele reclame

Het juiste reclamemiddel op een event ligt natuurlijk aan het event zelf. Is het zakelijk of is het bijvoorbeeld een festival? Een zakelijk event kan bijvoorbeeld een beurs zijn. Daar worden veel giveaways ingezet. Die zijn voordelig en hebben een relatief groot effect. Vooral als ze dus meerdere malen het gezichtsveld betreden. Maar het hoeven geen weggevers te zijn. Je kunt ook bijvoorbeeld bekers bedrukken. De koffiebekertjes sponsoren. Veel mensen halen wel meerdere malen op zo’n dag een kop koffie of thee. Staat jouw logo of boodschap erop, dan krijgen ze die een paar keer op een dag te zien.

De juiste proporties

Doe je wel aan weggevers, dan moet je bekijken wat je doel is en om welk gedeelte van het bezoek het gaat, waarin je het weggeeft. Wat geef je wanneer? Wil je mensen aantrekken, dan zijn kleine dingetjes oké. Een anti-stressballetje of sleutelhanger kan dan al voldoende zijn. Je kunt dan beter niet met iets te groots aankomen. Dat is overigens altijd zo. Iets groots geeft een ongemakkelijk gevoel, het idee dat je iets terug moet doen maar dat niet kunt. Het kan ook gezien worden als omkopen. Hou het in de eerste fase dus gewoon bij een pen, sleutelhanger of iets anders kleins. Wil je echt leads genereren en conversies aangaan, zoals een aankoop of inschrijving, dan kun je iets mooiers weggeven. Wie zich inschrijft krijgt bijvoorbeeld een powerbank.

Festival!

Niet iedereen heeft zijn doelgroep in de zakelijke markt zitten natuurlijk. Daarom gaan we het ook even hebben over andere events, zoals festivals. Die bieden ook uitgelezen momenten om jezelf te promoten. Festivals zijn vrijwel altijd in het zomerseizoen, dus zomerse weggevers zijn altijd goede sfeermakers. Strandballen om over het publiek heen te gooien, of opblaasdiertjes. Maar natuurlijk is ook zonnebrillen bedrukken een effectieve manier van subtiel reclame maken. Bij festivals denken we gauw aan de zomer, zon en warmte. Maar het kan natuurlijk ook gewoon regenen in juli en augustus. Ook daar kun je goed gebruik van maken.

Verkopen of weggeven?

Poncho’s of paraplu’s zijn dan gewilde producten. Je denkt er dan waarschijnlijk heel snel aan om deze te gaan verkopen. Die commerciële instelling is uiteraard prima. Maar heb je er ook al eens aan gedacht om ze weg te geven? Paraplu’s zijn wellicht wat duur en groot om weg te geven, maar poncho’s kun je prima als giveaway inzetten. Geef je ze weg, dan ontvang je een hoop waardering en je vergroot net zo goed je naamsbekendheid. En nee, zoiets levert je dus niet direct geld op, maar op den duur toch wel degelijk. Misschien nog wel meer dan wanneer je een product als poncho’s verkoopt. Voordat je een aanvraag doet of een deal sluit met het event, kun je dus maar beter eerst kijken naar de weersvoorspelling op die dag. Voor zover dat op dat moment al kan natuurlijk.

About

No Comments

Leave a Comment