Vertraging met uw vlucht? Dit zijn uw rechten.

Nu het vakantieseizoen weer begint wordt het ook weer drukker op de luchthavens. Helaas betekent dat er meer vluchten vertraagd zullen zijn. De Europese Unie heeft in 2004 een wetgeving ingesteld die ervoor zorgt dat jij als passagier wordt gecompenseerd bij een vertraging. Hieronder de regels uitgelegd.

 

Vanaf wanneer heb je recht op compensatie?

Als je vlucht vertraagd is met meer dan 3 uur heb je recht op een financiële compensatie. De vertraging wordt berekend door het verschil te nemen van de aankomsttijd op de boeking en het moment dat de deur open gaat op de eindbestemming.

De compensatie bedragen zijn vastgelegd in wetgeving en hangen af van de vluchtafstand. Het maakt dus geen verschil of u vliegt met Ryanair voor € 20,- of KLM voor € 400,-.

 

 

Omdat het een europese regelgeving is, vallen de vluchten binnen Europa en alle vluchten welke worden uitgevoerd door europese luchtvaartmaatschappijen onder de verordening. Voorbeeld:

 

Heb je met Tui vertraging met je vlucht naar Suriname of terug, van Suriname naar Amsterdam dan heb je recht op compensatie van € 600,-.

Heb je in Zuid-Amerika een binnenlandse vlucht met een Zuid-Amerikaanse luchtvaartmaatschappij en mis je hierdoor je aansluitende vlucht naar Nederland? Dan heb je helaas geen recht op compensatie. De Zuid-Amerikaanse luchtvaartmaatschappij is namelijk de schuldige en deze valt niet onder de Europese wetgeving.

 

Vlucht geannuleerd

Is je vlucht geannuleerd heb je recht op compensatie als de annulering minder dan 14 dagen voor vertraging aan je kenbaar wordt gemaakt. Mocht de luchtvaartmaatschappij een alternatief aanbieden bestaat er een mogelijkheid dat het recht op compensatie vervalt. Hieronder een overzicht met de bedragen waar u recht op heeft bij een eventuele annulering.

 

Vluchtafstand Vertrek   Aankomst
Tot 1500 km > 1 uur eerder of > 2 uur later 250
Tot 3500 km > 1 uur eerder of > 2 uur later 400
Meer dan 3500 km > 1 uur eerder of > 2-4 uur later 300
Meer dan 3500 km > 1 uur eerder of > 4 uur later 600

 

Buitengewone omstandigheden

 

Luchtvaartmaatschappijen zijn geen fan van deze compensatieregeling en betalen claims vaak niet uit door te melden dat er sprake was van buitengewone omstandigheden. Een buitengewone omstandigheid is een omstandigheid waar de luchtvaartmaatschappij geen invloed op kan uitoefenen.

Voorbeelden van buitengewone omstandigheden zijn een blikseminslag, onrust in de regio of bijvoorbeeld een staking van het grondpersoneel van een luchthaven.

Luchtvaartmaatschappijen wijzen claims van passagiers vaak onterecht af en daarom bestaat er claimbureaus als Aviclaim.

 

Je hebt altijd recht op verzorging

Als de vertraging meer dan drie uur bedraagt, dan dient de luchtvaartmaatschappij u te verzorging aan te bieden in de periode dat u gedupeerd bent. Dit is ongeacht of er sprake is van buitengewone omstandigheden of niet. Dat houdt het volgende in:

– Hotelovernachting(en) indien de vlucht pas de volgende dag vertrekt.

– Vervoer van en naar de luchthaven

– Eten en drinken ten tijde van de vertraging (in normale verhouding)

Bieden ze u niets aan en moet u zelf kosten maken? U kunt dan zelf een accommodatie boeken en eten en drinken regelen. Dit kunt u later met bonnetjes claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Let wel; veel maatschappijen vergoeden geen alcoholische versnaperingen en 4 of 5 sterren hotels. Belangrijk: het verkrijgen van compensatie betekent niet dat uw recht op compensatie vervalt!

No Comments

Leave a Comment