Hoe optimaliseer ik mijn marketing?

U wilt een nieuw product of dienst op de markt zetten, maar u weet niet hoe u dit het beste moet aanpakken. Dit artikel helpt u om uw marketing te optimaliseren zodat het product vol succes op de markt terecht komt.

Waar dient mijn product voor?

De hoofdvraag wanneer u begint aan uw marketing luidt: hoe helpt mijn product of dienst de problemen van mijn klanten op te lossen? Op het moment dat je deze vraag niet kan beantwoorden weet je ook niet op wat voor mensen je moet richten en hoe interessant je product is voor de doelgroep die je voor ogen hebt.

Nieuw idee of bestaande markt?

Begint u met een volledig nieuw product of dienst of is het al op de markt? Op het moment dat het een bestaand product is weten de klanten al wat het bij hun voor waarde heeft. Daarbij moet u die klanten overtuigen om juist uw producten te kopen in plaats van de producten van een concurrent. Wanneer u een volkomen nieuw product op de markt brengt moet u in de marketing nog toelichten wat voor waarde je product heeft voor de doelgroep.

Een duidelijke boodschap

Een goede marketing boodschap hoeft niet lang te zijn. U moet met een kort zinnetje de klant al kunnen overtuig uw product te kopen. De bedoeling hiervan is dat u de interesse trekt van alle mogelijke klanten.

Zorg voor de juiste output

Hoe ga ik deze boodschap in de omloop brengen. Voor dit deel heeft u uw vooronderzoek nodig. Het is namelijk belangrijk dat u weet waar de doelgroep actief is. Probeer te achterhalen welke informatiebronnen uw doelgroep gebruikt en kies hieruit de beste externe communicatiemiddelen passend voor uw product/bedrijf. Gaat u meer B2B, denk dan wellicht aan een beurs. Gaat u meer voor de jongeren dan kan social media ook een goed middel zijn om uw bedrijf op de kaart te zetten. Maar denk ook verder aan nieuwe communicatiemiddelen zoals bijvoorbeeld een Media Hologram om uw product te promoten. Het beste is om een juiste mix van middelen in te zetten zodat u op verschillende manier uw doelgroep kunt bereiken.

Zorg dat u de juiste doelgroep bereikt

De juiste doelgroep bereiken. Daar draait heel de marketing om. Dus ga voordat u met alles begint na wie moet ik voor mijn product of dienst benaderen? Hierbij is een vooronderzoek uitermate belangrijk om te zien wat deze doelgroep koopt, hoe vaak ze iets kopen en hoeveel ze te besteden hebben aan uw product of dienst.

Het image van het bedrijf

Mensen zijn niet snel geneigd om uw bedrijf te benaderen als ze het niet kennen. Hierbij is de mening van de andere mensen enorm belangrijk. Als het ware kopen klanten niet echt jouw product of dienst, maar uw belofte. De klant wil weten dat u al uw beloftes nakomt. Adverteert u bijvoorbeeld een paar schoenen als de lekkerste lopende schoen op de markt? Dan moet u wel bij uw woord staan en zorgen dat die schoen ook echt lekker loopt.

 

 

No Comments

Leave a Comment