Hoe voorkom je niet betalende klanten? – 3 tips

Ieder bedrijf wil natuurlijk graag nieuwe klanten, maar hoe weet je zeker dat deze klant straks ook de facturen op tijd betaalt? Niet alleen nieuwe klanten, maar ook bestaande klanten kunnen ineens in geldproblemen komen en de openstaande facturen niet meer betalen. Dit heeft natuurlijk grote gevolgen voor jouw onderneming. Lees hieronder daarom 3 tips over hoe je er voor zorgt dat klanten toch de rekening betalen.

 

Tip 1: Sluit een kredietverzekering af

Niet betalende klanten zijn natuurlijk heel vervelend, maar dit is niet altijd te voorkomen. Soms hebben klanten het moeilijk en hebben ze niet de middelen om openstaande facturen te betalen. Ook kan het zijn dat klanten zelfs failliet gaan. Als dit gebeurt bij klanten die een belangrijk deel van je omzet creëren, dan kan dit grote gevolgen hebben voor je bedrijf. Sluit daarom een kredietverzekering af, zodat je beschermd bent tegen deze risico’s. Een kredietverzekering betaalt in deze gevallen namelijk de openstaande facturen, waardoor je geen deel van je omzet verliest.

 

Tip 2: Zorg voor een goede relatie met je klant

De beste manier om er voor te zorgen dat klanten je rekeningen op tijd betalen, is er voor te zorgen dat je een goede relatie hebt met je klant. Om te voorkomen dat je veel betalingsherinneringen moet sturen naar je klanten, is het belangrijk om te weten met wie je zaken doet. Zorg er daarom voor dat je controleert of je klant kredietwaardig is. Zorg er verder voor dat je betalingsherinnering vriendelijk is, omdat je niet weet waarom facturen niet betaald zijn. Dit kan soms gewoon vergeten zijn, maar het kan ook zijn dat een klant in moeilijkheden zit. Probeer daarom begripvol te zijn en er samen met je klant uit te komen, voor je incassobureaus gaat inschakelen.

 

Tip 3: Maak geen mondelinge afspraken

Zeker kleine ondernemers maken vaak mondelinge afspraken met klanten, denkend dat dit wel voldoende is. Dit zorgt er echter voor dat ze vaak vergeten om afspraken te maken over onverwachte werkzaamheden. Verder kan het leiden tot veel discussies, omdat je geen opdrachtovereenkomst hebt om aan vast te houden. Als een klant vervolgens weigert voor bepaalde dingen te bepalen, heb je juridisch gezien geen poot om op te staan. Zorg er daarom voor dat al je opdrachtovereenkomsten schriftelijk zijn vastgelegd.

 

 

 

 

 

No Comments

Leave a Comment