Wetenschappelijk bewezen manieren om dit jaar beter te studeren

Studeren is een onderdeel van het studentenleven, of je er nu goed of slecht in bent. Het is ook iets wat geduld, oefening en vallen en opstaan vereist. We hebben een aantal bewezen manieren voor je verzameld om beter te gaan studeren. Misschien kun jij straks wel stoppen met je bijles Wiskunde!

Blijf bij boeken

Tablets en andere eLearning-media zijn handig. Toch suggereert onderzoek dat traditionele gedrukte materialen nog steeds de overhand hebben als het gaat om studeren. Studenten hebben namelijk meer herhaling nodig om nieuw materiaal te leren als ze het op een computerscherm lazen in plaats van gedrukt materiaal. En voor onnodige herhaling heb jij natuurlijk helemaal geen tijd (of zin).

De rol van leraar opnemen

Onderzoek toont aan dat studeren stof beter onthouden wanneer ze verwachten dat ze dit aan iemand anders moeten leren. Studenten zijn dan meer betrokken en gaan op zoek naar methoden voor het terugroepen van de informatie wanneer zij de rol van “leraar” op zich nemen. Dus in plaats van bijles nemen, kun jij misschien bijles Amsterdam gaan geven!

Maak connecties

Deskundigen beweren dat het verschil tussen “langzame leerlingen” en “snelle studenten” de manier is waarop ze studeren. In plaats van te onthouden, leggen snelle leerlingen bijvoorbeeld verbanden tussen ideeën. Door verbindingen tussen alle verschillende informatie te leggen, kan het op een plaats vallen en voor jou als individueel zinvol zijn. Sommige leerlingen vinden het visueel vastleggen van alle informatie op één plek (zoals op een vel papier of schoolbord) fijn. Dit kan helpen om een vollediger beeld te schetsen en hun verbindingen binnen het leerproces te ondersteunen.

Vraag om oefentests

Net zoals je bij je eindexamens zou doen, kun je jouw leraar vragen om oude examens beschikbaar te stellen als oefentoetsen. Je kunt een idee krijgen van de teststijl van de instructeur en vertrouwd raken met het toepassen van de lesstof. Uit een onderzoek blijkt dat studenten die zichzelf testten met een oefentest nadat ze de stof hadden geleerd, een week later 50% meer van de informatie vasthielden dan hun leeftijdsgenoten die geen oefentest hadden gemaakt.

No Comments

Leave a Comment